Rate this post

درمان زخم بستر در افراد مستعد به زخم بستر

نظر به آنکه درمان زخم بستر بسیار سخت و طولانی می باشد بهترین کار جلوگیری از ایجاد آن در افراد مساعد به ایجاد زخم می باشد بدین منظور این افراد باید از بی حرکتی طولانی پرهیز کنند و در صورت عدم امکان حرکت بهتر است بیمار مرتب جابجا گردد و روی نواحی فشار پوستی به آرامی ماساژ داده شود و برای حفظ رطوبت پوست از کرم های مرطوب کننده استفاده شود. بدیهی است  برای درمان زخم بستر استفاده از تشک مواج موثرتر است.(درمان زخم بستر در افراد مستعد زخم بستر)
در صورت وقوع زخم بستر برای درمان بهتر ابتدا باید آن را بر اساس شدت طبقه بندی نمود :
۱- درمان زخم بستر با زخم نوع خفیف با درگیری اپیدرم
۲- درمان زخم بستر با زخم نوع متوسط با درگیری اپیدرم و درم
۳- درمان زخم بستر با زخم نوع شدید با درگیر ی اپیدرم ، درم و بافتهای زیر جلدی
۴-درمان زخم بستر با زخم نوع خیلی شدید که زخم به استخوان و عضله رسیده استاقدامات کلی درمان :
پانسمان بسته زخم  در درمان زخم بستر:
پوششهای جدید زخم که بخار از آن عبور می کند در تسریع بهبودی موثر است . این پانسمان حتی برای زخمهای عفونی موثر است ولی در صورت بروز سلولیت نباید بکار گرفته شود.
جهت پانسمان بسته بایستی پوشش پانسمان را با یک حاشیه ۲تا ۳ سانتی برید و آن را روی زخم گذاشت و هر ۵ تا ۷ روز یا زودتر در صورت جمع شدن ترشحات تعویض کرد و تا بهبودی کامل ادامه داد(درمان زخم بستر در افراد مستعد به زخم بستر)

▪ زخم بستر با توجه به صدمات پوستی به چهار مرحله تفسیم می شود.
▪ مرحله یک : در افراد سفید پوست یا رنگ پریده یک لکه قرمز پوستی ایجاد می گردد که با فشار انگشت محو نمی شود. در افراد با پوست تیره تر لکه پوستی ممکن است قرمز، ارغوانی یا آبی باشد.(درمان زخم بستر در افراد مستعد به زخم بستر)
▪ مرحله دو : در این مرحله تاول، زخم یا بریدگی هایی در ضخامت پوست ایجاد می شوند. مناطق اطراف آن قرمز ارغوانی و همراه با کمی تورم می باشند.
▪ مرحله سوم : زخم ها عمیق تر بوده و به بافت نرم تهاجم می نمایند.
▪ مرحله چهارم : زخم با توجه به منطقه درگیری، به استخوان ، عضلات ، تاندون یا مفاصل تهاجم می نماید.

در درمان زخم بستر زخم های عمقی نیازمند پیوند پوست و دیگر جراحی های بازسازی می باشد. در صورت عدم بهبود پوست طی چند روز بعد از شروع درمان و پزشک آنتی بیوتیک ( پماد ، قرص یا داروی داخل وریدی) تجویز می نماید. همچنین در صورت بروز علائم عفونت در درمان زخم بستر نیز آنتی بیوتیک تجویز می شود.در بسیار از موارد زخم بستر خوب است. زخم های بستر مرحله ۲ طی چند هفته بهبودی می یابند.اگر روش های درمانی در بهبود زخم بستر ۳ و ۴ مؤثر نبود، اغلب روش های جراحی به کار می روند.(درمان زخم بستر در افراد مستعد به زخم بستر)
● چه کسانی بیشتر به زخم بستر دچار می شوند؟
افرادی بیشتر در معرض خطر ابتلا به زخم بستر قرار دارند که مدت زمان طولانی را در رختخواب ، صندلی یا صندلی چرخ دار می مانند. سایر افرادی که در معرض قرار دارند عبارتند از: کسانی که بدون کمک دیگران قادر به حرکت وتغییر وضعیت بدنشان نیستند شامل افراد مبتلا به فلجی ، کسانی که در حال کما بسر می برند ، یا دچار شکستگی شدید ران شده اند.
افرادی که در کنترل روده یا عملکرد مثانه مشکل دارند.
کسانی که رژِیم غذایی متعادلی ندارند.
افرادی که بواسطه مصرف داروهای خاص یابیهوشی هشیاری ذهنی کمتری دارند.(درمان زخم بستر در افراد مستعد به زخم بستر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.