درمان زخم بستر در افراد دیابتی

درمان زخم بستر در افراد دیابتی


1/5 - (1 امتیاز)

بهترین روش درمان زخم بستر در افراد دیابتی که می شناسید کدام است؟ دلایل متعددی وجود دارد که چرا دیابت احتمال ابتلا به زخم بستر را افزایش می دهد. یکی از علائم اصلی دیابت، قند خون بالا (که گلوکز خون نیز نامیده می شود) است.

با گذشت زمان، سطوح بالای قند خون می تواند به اعصاب و عروق خونی شما آسیب برساند. این عارضه، جریان خون را کاهش داده (مخصوصاً در دست ها، پاها و اندام ها) و در نتیجه بهبود زخم ها و بریدگی ها را سخت تر می کند.

احتمال ابتلا به عفونت را نیز افزایش می دهد. علاوه بر این، دیابت با وضعیتی به نام بیماری شریانی محیطی (PAD) مرتبط است که جریان خون را در پا های شما کاهش می دهد. تخریب عصبی یا نوروپاتی همچنین احساس درد یا سایر علائم زخم یا عفونت را تشدید می کند.

این می تواند شما را از درمان زخم های کوچک تر قبل از تبدیل شدن به زخم بستر وخیم، باز دارد. به طور کلی، زخم ها خطرناک هستند زیرا می توانند منجر به عفونت های جدی یا حتی قانقاریا شوند، یعنی زمانی که بافت شما می میرد. در برخی موارد، تنها راهی که پزشکان می توانند عفونت یا قانقاریا را درمان کنند، قطع ناحیه آسیب دیده است.

چگونگی درمان زخم بستر افراد دیابتی

چگونگی درمان زخم بستر افراد دیابتی

زخم بستر، به خصوص در افراد دیابتی، اگر به موقع درمان نشود، می تواند بسیار خطرناک باشد. لذا در صورت مبتلا بودن به دیابت یا مرض قند باید هرچه زود تر نسبت به درمان زخم دیابت اقدام کنید.

پس اگر متوجه بروز زخم یا تغییری در پوست خود شدید که از علت ایجاد آن مطمئن نیستید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. احتمالاً روشی به نام دبریدمان به شما توصیه خواهد شد که بافت ناسالم را از زخم جدا می ‌کند تا بهبودی را حاصل نماید.

پزشک متخصص همچنین به شما کمک خواهد کرد تا از عفونی و بزرگ تر شدن زخم شما جلوگیری شود. برخی از مراحلی که ممکن است توسط پزشک به جهت درمان زخم بستر توصیه شود، عبارتند از:

زخم بستر خود را روزانه تمیز کنید.

از آب و صابون استفاده کنید، مگر این که پزشک، پاک کننده دیگری را توصیه کرده باشد. به هیچ وجه از پراکسید هیدروژن استفاده نکنید. همچنین از خیس کردن زخم خود در حمام یا وان خودداری کنید، زیرا موارد فوق می توانند بهبودی را کاهش داده و احتمال عفونت را افزایش دهند.

در همین رابطه مقاله زیر را بخوانید:

شستشو و درمان زخم بستر

زخم بستر خود را روزانه تمیز کنید.

زخم خود را بانداژ کرده یا با پانسمان زخم بپوشانید.

به جهت درمان زخم دیابت، پزشک ممکن است بسته به محل زخم شما مراحل خاصی از بانداژ را توصیه کند. در حالی که ممکن است شنیده باشید که تهویه کردن زخم ها مهم است، متخصصان اکنون می دانند که نپوشاندن زخم در واقع احتمال عفونت را افزایش داده و روند بهبود را کاهش می دهد.

استفاده از پماد کیمیا، تعویض روزانه پانسمان های شما را راحت تر می کند. به این ترتیب، نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت.

از وارد آمدن فشار روی زخم خود جلوگیری کنید

این ممکن است به این معنی باشد که شما نیاز به استفاده از عصا، کفش مخصوص، بریس یا وسایل دیگر دارید. کاهش فشار و تحریک به بهبود هرچه سریع تر و درمان زخم بستر فوری کمک می کند.

از وارد آمدن فشار روی زخم خود جلوگیری کنید
از پماد موضعی کیمیا سدید دارو استفاده کنید.

موضعی به این معنی است که دارو روی پوست شما می نشیند. پماد کیمیا از جمله دارو های موضعی در درمان قطعی زخم بستر است که از بروز عوارض شدید و مرحله پایانی بیماری جلوگیری می کند. استفاده از پماد کیمیا به عنوان روش درمان قطعی زخم دیابت، باعث می شود تا عفونت و ترشحات چرکی روی زخم، سریع تر خارج شده و همچنین بوی نامطبوع زخم را از میان می برد.

قند خون خود را تحت کنترل نگه دارید.

علاوه بر کاهش خطر ابتلا به زخم بستر، کنترل دقیق قند خون به بدن شما کمک می کند تا زخم های موجود، سریع تر بهبود یابند. علت تاخیر در دوره درمان زخم بستر در افراد دیابتی همین موضوع است.

کیمیا در همین رابطه خواندن مقاله زیر را پیشنهاد می دهد:

ارتباط درمان زخم دیابت و قند خون

چه زمانی به روش های درمانی پیچیده تر نیاز خواهید داشت؟

اگر زخم شما پس از حدود یک ماه بهبود نیافت یا به عفونتی تبدیل شد که به استخوان سرایت کرد، ممکن است به درمان های دیگری نیاز داشته باشید.

این می تواند شامل جراحی (اغلب برای از بین بردن مشکلات ایجاد کننده فشار مانند بونیون) و اکسیژن درمانی هایپربولیک باشد که شامل تنفس اکسیژن خالص در یک اتاق مخصوص به منظور کمک به بهبودی بدن شما می شود.

همچنین، اگر زخم شما دچار قانقاریا شود و بافت شما بمیرد، ممکن است پزشک مجبور شود آن ناحیه از بدن شما را قطع کند.

قند خون خود را کنترل کنید!

نکاتی برای پیشگیری از زخم بستر

کار های زیادی وجود دارد که می توانید برای کاهش احتمال ابتلا به زخم بستر در وهله اول انجام دهید:

قند خون خود را کنترل کنید!

کنترل خوب قند خون، بهترین راه برای جلوگیری از تبدیل شدن زخم های کوچک به زخم بستر است. اگر در مدیریت قند خون خود مشکل دارید یا مبتلا به بیماری دیابت هستید، از پزشک خود راهنمایی بخواهید.

آن ها می توانند با شما همکاری کنند تا تغییراتی در دارو ها و شیوه زندگی شما به وجود آید تا از بالا رفتن بیش از حد قند خون شما جلوگیری شود. حتی اگر سطح قند خون شما نسبتاً ثابت باشد، باز هم مهم است که به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید.

این موضوع به خصوص اگر نوروپاتی دارید، بسیار مهم است، زیرا ممکن است آسیبی به پوست و بافت خود احساس نکنید.

از پماد موضعی کیمیا سدید دارو استفاده کنید!

پماد عسل کیمیا با خون رسانی و اکسیژن رسانی به بافت در پیشگیری از زخم دیابت موثر است. پماد موضعی کیمیا سدید دارو به عنوان روشی در درمان قطعی زخم بستر، به دلیل دارا بودن خواص باکتریواستاتیکی و آنتی باکتریایی در پیشگیری از زخم دیابت نیز موثر است.

لذا حتی اگر مبتلا به زخم بستر نشده اید، باز هم استفاده از پماد کیمیا برای شما مفید خواهد بود. چرا که با توجه به موارد گفته شده بروز زخم بستر به خصوص برای افراد دیابتی می تواند بسیار خطرناک و زیان بار باشد.

هر روز پوست خود را چک کرده و به پاهای خود توجه ویژه ای داشته باشید!

درمان زخم بستر در افراد دیابتی نیاز به رعایت نکات بسیاری دارد! به دنبال تاول ها، بریدگی ها، ترک ها، زخم ها، قرمزی، لکه ها یا نواحی سفید، پینه های ضخیم، تغییر رنگ یا سایر تغییرات باشید. حتی احساس گرما یا سردی بیشتر از حد معمول نیز می ‌تواند نشانه ‌ای از وجود زخم باز روی پوست باشد.

به احتمال زیاد، زخم ‌ها در ناحیه کف پا یا پایین انگشت شست پا ایجاد می ‌شوند، بنابراین حتماً هر شب پاهای خود را چک کنید. اگر متوجه مشکلی شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.

سیگار نکشید!

سیگار به رگ های خونی شما آسیب می رساند، جریان خون را کاهش می دهد و روند بهبودی را کند می کند. این موارد خطر زخم و قطع عضو را افزایش می دهد. 

منبع:

WebMD.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.