مرگ بر اثر زخم بستر

مرگ بر اثر زخم بستر


Rate this post

آیا زخم بستر موجب مرگ می شود ؟

مرگ بر اثر زخم بستر ،شاید برای شما جالب باشد که اگر درمان زخم بستر انجام نشود موجب مرگ خواهد شد ؟

باید این خبر بد را به شما بدهم که بله موجب مرگ می شود ، درصد کسانی که سالانه بر اثر عدم درمان زخم بستر میمیرند بسیار زیاد است.

امروز میخواهیم با هم درجات یا سطح های زخم بستر را بررسی کنیم که اگر خود بیمار متوجه زخم بستر نشد ، ما با بررسی مداوم او به داشتن یا نداشتن زخم بستر پی ببریم.

بیشتر بخوانید : 

برای درمان زخم بستر چیکار کنیم ؟

مرگ بر اثر زخم بستر

سطح های مختلف زخم بستر :

سطح اول زخم بستر :

شروع، زخم بستر به عنوان یک منطقه قرمز از پوست مشاهده میشود که ممکن است خارش یا درد داشته و در زمان لمس احساس گرمی، اسفنجی بودن یا سفت بدهند. زخم بستر در سطح اول سطحی میباشد و ممکن است در مدت کوتاهی پس از رفع فشار از بین برود.

سطح دوم زخم بستر :

مقداری از لایه ی پوست خارجی در حال از بین رفتن است  و  زخم در حال حاضر باز است که شبیه تاول یا ساییدگی به نظر میرسد و بافت اطراف ممکن است رنگ قرمز یا بنفش را نشان دهند. اگر فورا درمان شود، زخم بستر سریع بهبود میابد.

سطح سوم زخم بستر :

زمانی که زخم بستر به این مرحله میرسد، از تمام لایه های پوستی گذشته و تا عضله پیشرفت کرده است، و به بافت های درگیر آسیب رسانده یا آنها را از بین برده است و باعث ایجاد زخمی عمیق، با ظاهری شبیه دهانه آتش فشان می شود.

سطح چهارم زخم بستر :

در جدی ترین و پیشرفته ترین مرحله، از دست دادن پوست در مقیاس بزرگ، همراه با آسیب به عضلات، استخوان ها و حتی ساختارهای حمایت کننده مانند تاندون ها و مفاصل رخ می دهد. بسیار دشوار است که بتوانند زخم های مرحله چهارم را درمان کرد و می توانند منجر به عفونت های کشنده شوند. معمولا این مرحله از زخم باعث مرگ می شود.

سطح مختلف زخم بستر-پماد کیمیا

نقاط حساسی که احتمال ایجاد زخم بستر را دارد

اگر از یک صندلی چرخدار استفاده می کنید، احتمالا زخم بستر در این مناطق ایجاد میشوند: دنبالچه یا باسن، شانه و ستون فقرات کمر و پاها جایی که روی صندلی قرار میگیرد.

هنگامی که در رختخواب هستید، میتواند در هر یک از این مناطق اتفاق بیفتد: پشت یا دو طرف سر،گوش، شانه ها یا تیغه های شانه، استخوان های لگن، پایین کمر یا دنبالچه، پشت یا کناره های زانو، پاشنه، مچ پا و انگشتان پا.

بیشتر بخوانید : 

عوامل موثر در ایجاد زخم بستر 

مرگ بر اثر زخم بستر

عوامل کشنده زخم بستر چیست ؟

هنگامی که زخم بستر به مراحل بعدی پیشرفت می کند، می تواند منجر به عوارض دیگری نیز شود که برای بیماران مرگبار است. سه مورد از عوارضی که باعث مرگ بر اثر زخم بستر می شوند عبارت است از : استئومیلیت، سپسیس، و گانگرن

استئومیلیت:

استئومیلیت بیماری عفونت استخوان است. عفونت از بافت آسیب دیده شروع می شود، به داخل جریان خون منتقل شده و سپس به استخوان می رسد. اغلب عفونت استخوان در سطح چهارم زخم بستر شروع می شود.

سپسیس:

سپسیس یا گندخونی بیماری است که در آن باکتری از زخم بستر وارد جریان خون می شود و دیگر قسمت های بدن را آلوده می کند. سپسیس اگر به سرعت درمان نشود ممکن است منجر به نارسایی اندام و مرگ بیمار شود.

گانگرن:

گانگرن وضعیتی است که در آن بافت بدن به دلیل از دست دادن خون از بین می رود. در بیماران با زخم بستر، از دست دادن خون به علت عفونت ناحیه زخم است.

و در آخر مرگ:

بدون درمان زخم بستر ، این سه شرایط ممکن است منجر به مرگ بیمار دارای زخم بستر شود. در واقع در موارد شوک سپسیسی، میزان مرگ و میر به میزان ۵۰ درصد است. این درصد بسیار بالایی است و باید تمام اقدامات پیشگیرانه و درمانی مناسب برای زخم بستر با هدف جلوگیری از این عوارض مرگبار و تهدید کننده زندگی صورت پذیرد.

راه درمان زخم بستر چیست؟

خب حالا میرسیم سر بحث شیرین درمان زخم بستر ، اگر در متن دقت کرده باشید گفته شد که اگر درمان زخم بستر صورت بگیرد مرگ و میر کمتر می شود ، حالا میخواهیم راه درمانش را به شما بگوییم.

بهترین راه درمان زخم بستر که توسط پزشکان مورد تایید قرار گرفته است و بیشتر بیمارستان ها برای بیمارانشان مورد استفاده قرار میدهند ، پماد عسل کیمیا است .

پماد عسل کیمیا با خواص دارویی و موثری که داخلش دارد توانسته بسیاری از بیمارانی که دچار زخم بستر های شدید شده بودند را از مرگ نجات دهد ، پماد کیمیا میتوانید زخم بستر در هر سطحی که باشد را بهبود ببخشد.

بعضی از پماد ها هستند که اگر از آن ها استفاده کنید ممکن است دوباره زخم ایجاد شود ، اما پماد کیمیا اینگونه نیست درمان زخم بستر به صورت قطعی انجام می شود .

امروزه دیگر روش های درمانی قدیمی جوابگو نیست ، باید از راه های درمان پیشرفته و جدید استفاده کنیم تا درمان به صورت قطعی صورت بگیرد ، پماد کیمیا در دانشکده پزشکی شهید بهشتی به عنوان بهترین پماد درمان زخم بستر ، درمان زخم دیابت ، درمان زخم بورگر و زخم های دیگر شناخته شده است .

 

 

حالا چجوری از بروز مجدد زخم بستر جلوگیری کنیم؟

پماد کیمیا علاوه بر خواص درمانی که دارد باعث پیشگیری از زخم بستر هم خواهد شد ، افرادی که همیشه در رخت خواب و یا روی ویلچر هستند میتوانند برای پیشگیری از زخم بستر هفته ای یک بار به نقاطی که ممکن است دچار زخم بستر شود و در بالا اشاره شده است میتوانید بمالید.

پماد کیمیا با خاصیت باکتریواستاتیکی ، آنتی باکتریایی که دارد از عفونت زخم بستر جلوگیری میکند ، باکتریواستاتیکی از رشد باکتری جلوگیری می کند و خاصیت آنتی باکتریایی با نابودی باکتری هایی که از قبل بودند کمک میکند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.